Under vil det bli skissert forslag til hvordan det kan arbeides med skriving i engelsk i grunnskolen, og det linkes til relevante ressurser som ligger i Elevkanalen.
Etter 2. trinn er det ingen kompetansemål som eksplisitt omhandler skriving i engelskfaget utover det å kunne koble språklyder sammen til bokstaver. I denne tidlige delen av opplæringen, vil elevene kunne øve på å mestre enkelte høyfrekvente ord og fraser, der man øver på å skrive ordene/frasene for hånd og digitalt. Denne aktiviteten kalt
Kast og skriv kan være en metode å trekke inn i dette arbeidet.
Etter 4. trinn skal elevene kunne skrive enkle tekster som uttrykker tanker og meninger, og de skal kunne følge enkle regler for rettskriving og setningsstruktur. For å kunne øve på denne kompetansen, kan man gjerne ta utgangspunkt i et tema som er kjent for elevene, slik som familien eller kjente dyr, og deretter invitere elevene til å skrive om noe relatert til tema. I arbeidet vil elevene kunne skrive tekster og samtidig oppøve sin forståelse for enkle rettskrivingsregler. Kanskje elevene sammen kan skrive en bok om dyr? Se mer om dyr i
Engelsk 3-4.
Etter 7. trinn skal elevene kunne skrive sammenhengende tekster som gjenforteller, forteller, spør og uttrykker meninger og interesser. Tekstene skal nå i økende grad ta innover seg en mottagerbevissthet når de skriver. Elevene trenger nå i økende grad å øve seg på flere skrivehandlinger gjennom å forestille seg, å beskrive, å overbevise, og å samhandle. I tillegg stilles økende krav om mestring av grammatikk og rettskriving. For å kunne øve på skrivekompetansen trenger elevene å øve på et mangfold av tekster. De kan
beskrive huset sitt gjennom å gi en omvisning rom for rom. Dette arbeidet egner seg godt til å kunne øve forståelsen av en tematisk avsnittsinndeling, der hvert rom i huset får hvert sitt avsnitt. For å kunne øve seg på å forestille seg og skrive fortellende tekster, vil elevene kunne skrive
vinterfortellinger med bruk av adjektiver og tidsadverbialer for å beskrive og strukturere teksten sin. I
Engelsk 5-7 vil man også finne ressurser knyttet til de ulike verdensdelene, og elevene kan få i oppdrag å lage en reisebrosjyre til en eller flere av disse verdensdelene. For å øve på å uttrykke sine meninger og interesser, kan et arbeid knyttet til
rollemodeller være en mulighet, der elevene sammen kan lage en bok om sine rollemodeller i dagens samfunn. Som nevnt blir det i økende grad viktig for elevene å tenke gjennom hvem som er mottageren av teksten de skriver. Hvem skal lese boken/teksten, og hvordan påvirker det valgene som gjøres?
Etter 10. trinn skal elevene kunne skrive formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, forteller og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon. Økningen i kompleksitet når det gjelder mottagerbevissthet, bevissthet om formål og kontekst er til stede. Samtidig skal elevene i økende grad vise refleksjon gjennom sin skriving i engelskfaget. Til dette arbeidet kan elevene bli utfordret til å reflektere over nøkkelproblematikker som verden står ovenfor i dag, eller det kan bli utfordret til å skape sammensatte tekster som skal engasjere yngre barn gjennom å lage en barnebok med fortellinger på engelsk. Den økende forventningen om å anvende språket til refleksjon, forsterker også muligheten til å trekke engelskfaget inn i de andre fagområdene man arbeider med i skolen.